مديريت استراتژيك به سازمانها در دستيابي به اهداف طولاني مدت و بهبود عملكرد كمك ميكند. در واقع، مديريت استراتژيك يك فرآيند مديريتي است كه به شركتها كمك ميكند تا براي رقابت در بازار و بهبود موقعيت خود ، راهبردهايي را براي دستيابي به اهداف مورد نظر تعيين كنند.
به طور كلي، مديريت استراتژيك به شركتها در اين موارد كمك ميكند:
- تعيين اهداف: مديريت استراتژيك به شركتها در تعيين اهداف و مأموريت و ويژگيهاي مورد انتظار سازمان كمك ميكند و اهداف سازماني را با نيازهاي بازار هماهنگ ميكند.
- تعيين راهبردها: مديريت استراتژيك به شركتها در تعيين راهبردهاي لازم براي دستيابي به اهداف كمك ميكند. راهبردهاي استراتژيك براي رقابت با رقبا، تغيير بهتر در بازار و تحولات صنعتي تعيين ميشود.
- تحليل محيط: مديريت استراتژيك به شركتها در تحليل محيطي كه در آن فعاليت ميكنند، كمك ميكند. با تحليل محيط، شركت ميتواند بهتر بفهمد كه چه چالشها و فرصتهايي در بازار وجود دارد.
- ارزيابي عملكرد: مديريت استراتژيك به شركتها در ارزيابي عملكرد خود كمك ميكند. با مقايسه عملكرد فعلي با اهداف تعيين شده و معيارهاي مورد نظر، شركت ميتواند عملكرد خود را بهبود دهد.
برخي از مزاياي مديريت استراتژيك براي سازمانها عبارتند از:
1- افزايش كارايي و بهرهوري: استراتژيهاي مناسب و به درستي پيادهسازي شده ميتوانند بهبود كارايي و بهرهوري سازمان را به همراه داشته باشند.
2- بهبود عملكرد: مديريت استراتژيك به سازمانها در بهبود عملكرد و دستيابي به اهداف و رويههاي موردنظر كمك ميكند.
3- افزايش رقابتپذيري: با تعيين راهبردهاي مناسب و بهرهگيري از فرصتهاي موجود، مديريت استراتژيك به سازمانها در افزايش رقابتپذيري در بازار كمك ميكند.
4- بهبود ارتباطات و هماهنگي: با تعيين هدف و راهبردهاي مشترك، مديريت استراتژيك به سازمانها در بهبود ارتباطات و هماهنگي بين واحدهاي مختلف و تيمهاي كاري كمك ميكند.
5- بهبود مديريت ريسك: با تعيين راهبردهاي مناسب و پيشبيني ريسكهاي ممكن، مديريت استراتژيك به سازمانها در بهبود مديريت ريسك كمك ميكند.
6- ايجاد فرصتهاي جديد: با تعيين راهبردهاي مناسب و بهرهگيري از فرصتهاي موجود، مديريت استراتژيك به سازمانها در ايجاد فرصتهاي جديد كمك زيادي مي كند.