پنجشنبه ۱۱ اسفند ۰۱ | ۱۱:۴۲ ۶۷ بازديد
برنامه ريزي استراتژيك يك فرآيند مديريتي است كه به شركت ها كمك مي كند تا اهداف خود را براي دوره بلند مدت تعيين كنند و برنامه هاي مربوطه را براي دستيابي به اهداف خود تدوين كنند. اين فرآيند شامل مراحل زير مي باشد:
- تعيين مأموريت شركت: مأموريت شركت به عنوان اولين گام در برنامه ريزي استراتژيك مطرح مي شود. مأموريت شركت بيانگر هدف اصلي و ارزش هاي شركت است و به عنوان پايه ايجاد يك استراتژي موفق استفاده مي شود.
- تعيين اهداف: اهداف بلند مدت شركت براي تحقق مأموريت بايد مشخص شوند. اهداف بايد محدود، قابل اندازه گيري، دست يافتني و زمان بندي شده باشند.
- تحليل SWOT: تحليل SWOT براي تعيين نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهديدها استفاده مي شود. اين تحليل به شركت ها كمك مي كند تا بهترين استراتژي هاي خود را براي مقابله با تهديدها و بهره بردن از فرصت ها انتخاب كنند.
- تعيين استراتژي ها: استراتژي ها براي رسيدن به اهداف شركت تعيين مي شوند. در اين مرحله بايد به تعيين استراتژي هاي مختلف براي برطرف كردن نقاط ضعف، بهره بردن از فرصت ها و مقابله با تهديدها پرداخت.
- تعيين برنامه هاي عملياتي: برنامه هاي عملياتي براي اجراي استراتژي هاي انتخاب شده براي رسيدن به اهداف تعيين مي شود. برنامه هاي عملياتي بايد دقيق، قابل اجرا و محدود باشد.