شنبه ۱۳ اسفند ۰۱ | ۱۰:۳۸ ۶۲ بازديد
مذاكره حرفه اي يك فرآيند پيچيده و چالش برانگيز است كه ممكن است در بسياري از شرايط زندگي شما با آن روبرو شويد؛ مثلا در مذاكرات كاري، قراردادهاي تجاري، مذاكرات خانوادگي و غيره. در زير چند تا از اصول و فنون مذاكره را براي شما شرح مي دهيم:
- تحقيق و تجزيه و تحليل: در ابتدا بايد در مورد شخص يا شركتي كه قرار است با آن مذاكره كنيد، تحقيقات كافي انجام دهيد. اطلاعاتي در مورد نيازهاي و محدوديت هاي آنها، سوابق مذاكرات قبلي، ميزان فشار و تاثيرگذاري آنها بر بازار و ... بدست آوريد.
- برنامه ريزي: در اين مرحله بايد برنامه ريزي كاملي براي مذاكره داشته باشيد. اين شامل تعيين هدف هاي خود، تعيين قدرت ها و ضعف هاي خود و شخص مقابل، محاسبه حداقل و حداكثر قيمت و ... است.
- استفاده از تكنيك هاي مذاكره: تكنيك هاي مذاكره مانند پرسش و پاسخ، ارائه اوليه، ارائه تعارضات، ارائه جايزه، ارائه تهديد، ارائه راه حل و ... مي تواند در بهبود موفقيت شما در مذاكرات كمك كند.
- برقراري ارتباط موثر: در مذاكرات بايد براي برقراري ارتباط موثر با شخص مقابل تلاش كنيد. ارتباط موثر شامل استفاده از زبان بدن، تأييد نظرات شخص مقابل، فهم درست نيازهاي شخص مقابل و ... مي شود.
- شناخت نقاط قوت و ضعف خود و طرف مقابل: براي موفقيت در مذاكرات، بايد نقاط قوت و ضعف خود و طرف مقابل را به خوبي بشناسيد. اين كار به شما كمك ميكند تا بتوانيد به بهترين نحو از نقاط قوت خود و ضعف طرف مقابل استفاده كنيد.
- شناخت فرهنگ سازماني و جامعه: قبل از ورود به مذاكره، بايد فرهنگ سازماني طرف مقابل را به خوبي بشناسيد. اين كار به شما كمك ميكند تا بتوانيد به درستي با مخاطب خود در مذاكره برخورد كنيد.
- كار با تيم: در مذاكرات، ممكن است با تيمي از مذاكره كنندگان مواجه شويد. در اين مواقع، بايد به تيم به عنوان يك مجموعه نگاه كرد و تلاش كنيد بهترين نتيجه را با همكاري با اعضاي تيم حاصل كنيد.